Det är i slutet av mars 2016 och vi har stämt ett möte med Einar Härdin i Bonässund för att kika på hans projekt. Ute på gårdsplanen är det isigt och sörjigt om vart annat, det är lätt hänt att bli blöt om skodonen. Viktor, en av hans grabbar möter upp på gårdsplanen och tar med oss in i garaget, ett stort, rött sådant. Dörren står på vid gavel och där inne till höger står bruksbilen, en Volvo S60 men det är inte för den skull vi har kommit. Viktor öppnar en stor rullport och där inne strömmar musik ut från transistorradion. Det är ett rent garage som vi blir insläppt till. Till höger kryper Pontus i kupén till Cheven. Man har rivit bort all inredning och han är i färd med att dra nya elledningar. Och framför oss står ett av Einars projekt, ett skelett i form av en beige-gulaktig Volvo PV. Längst in står Einar vid arbetsbänken, iklädd i en blå, nåja, snickaroverall och t-shirt. Kolvarna till Cheven ligger prydligt på rad på arbetsbänken, eftersom att han håller på att ta bort de gamla kolvringarna på dem. Einar stänger av musiken för att vi ska kunna prata.
Einar berättar: "Jag köpte PV:n hösten 1991 här i Ö-vik. Det är en -64:a. Sista årsmodellen var -65. Det första jag gjorde var att lyfta ur original B18 och istället lyfta in en trimmad B20-motor, som jag hade stående. Den motorn skulle egentligen varit till en Duett som jag sålde. I samband med motorbytet så lackades motor, växellåda, motorrum och instrumentbrädan pippigul. Tanken var att hela bilen skulle lackas samma färg, men det blev aldrig av. Jag körde sedan med PV:n fram till hösten 1997. Vi hade en bil och mc-klubb som hette Gas Guzzlers på den tiden, där jag hade en mekplats. På hösten 1997 tog jag in PV:n i garaget för att börja customisera den, genom att bl.a. runda dörr- och bakluckshörnen. Den har tidigare varit krockad, vilket jag upptäckte när jag tog bort inredningen och då kändes det som att det inte gjorde så mycket att jag byggde om den".
"Sommaren 1998 köpte vi ett hus i Bonäset och då flyttades PV:n dit till ett gammalt garage och customiseringen fortsatte under den vintern med breddning och modifiering av bakskärmarna. Men sedan dess har den bara stått undanställd. I mars 2015 tog vi in den i det nya garaget och Pontus fick efter en del skruvande igång motorn. I slutet på sommaren har kardantunneln byggts om för att ge plats åt en växellåda med elektrisk överväxel, som tidigare har suttit i en Amazon. Pontus hjälper mig mycket med båda bilarna. Viktor håller mest på med mopederna som vi har. Ett reportage om dessa kanske det blir senare. Tillsammans har vi 7 st. mopeder".
"När det blev höst så började mekandet med Einars Chevrolet Bel Air från 1955. Motor lyftes ur och revs, innan Einar åkte till USA. Där köptes bl.a. nya mätare, säkerhetsbälten m.m. När han kom hem så fortsatte mekandet med Cheven".
Einar berättar:
"Den här bilen importerade jag från USA 2006 med hjälp av Håkan Larsson från Husum, som driver firman Autonorrland. Jag fick sedan göra en SFRO-besiktning på den för att få den godkänd. Det känns skönt att ha motorstorlek, hästkrafter, däcksdimensioner m.m. inskrivna i besiktningsprotokollet, om man blir stoppad av polisen".
"Förutom att motorn, en 427 bigblock, ska renoveras, så ska TH400-lådan bytas ut till en 700-låda, även växelspaken kommer att bytas ut. Inne i bilen har jag nu målat golvet som sedan har isolerats med självhäftande Bitumen-plattor. Ovanpå detta kommer sedan en ljudisoleringsfilt innan mattan läggs tillbaka".
"Topparna till Cheven har jag lämnat till Kejja i Sidensjö, som ska byta ventiler och snygga till dem lite. Det var förresten ett reportage om honom tidigare i Norrlands Motorhistoriker. Jag har märkt att bakaxeln har läkt olja och att den ibland inte har diffat, så därför revs den också. Det visade sig att lamelldiffen var helt slut. Jag har nu satt in en ny och bytt ut alla lager. Eftersom att 700-lådan är längre så måste mellanaxeln kortas. Jag har nu lämnat in den till en firma som ska hjälpa mig med det.
Under tiden som jag väntade på delar och kortningen av mellanaxeln till Cheven så blev det ett ryck med PV:n. Jag lyfte ut motorn och rev allt från torpedväggen och framåt, även instrumentbrädan plockades bort. Hela framvagnen har plockats isär, framvagnsbalkens rost har lagats och allt har nu målats.
Jag har köpt alla nya bussningar till framvagnen, även hjul- och huvudbromscylinder. Det som står på tur att göra är att laga all rost. Allt ska sedan grundas och lackas om till svart, som tidigare varit pippigult. Färgen på själva bilen är inte bestämt än. Skärmarna skall svetsas fast i karossen och sedan moldas. Motorn är sedan tidigare renoverad och innehåller en D-kam. Den kommer att få en steg 2-topp, i övrigt så sätts Weber 36/36, insuget och extraktorgrenröret tillbaka. Motor och lådan kommer att målas samma orange-färg som Chevamotorn".
Tyvärr hinner de inte få PV:n klar till sommaren men de gör så mycket de hinner, Chevan ska bli klar först! /text: Tony Jonsson, NMH Övik